Verhalen vertellen moet weer nieuw leven ingeblazen worden.
Nog te veel mensen denken dat vertellen alleen maar iets voor kinderen is en dat er voorgelezen wordt.
Dit moet veranderen, want verhalen zijn van en voor iedereen.
Jaren geleden werd ik tijdens het luisteren naar een verhalenverteller door het vertelvirus gegrepen. Ik wist niet wat mij overkwam, maar één ding wist ik zeker: Dit wilde ik ook!
Ik heb bij diverse vertellers workshops gevolgd. Ik leerde mijn eigen stijl ontdekken en kwam voor publiek te staan. Het smaakte naar meer.
In 2009 ben ik bij de Vertelacademie terecht gekomen en ben de leerroute “Vertellen voor Groot Publiek” gaan volgen. Deze leerroute heb ik met veel plezier gevolgd en met de solovoorstelling “Door Liefde Verbannen” in april 2012 afgesloten.
Niet lang daarna besloot ik om ook de afstudeerroute “Vertellen met en voor kinderen” te volgen. Deze route heb ik op 18 januari 2014 met het project “Kruip in de huid van…..” afgesloten.
(voor meer informatie zie www.vertelacademie.nl/projecten).
Ik heb op veel verschillende soorten locaties verteld, o.a. op scholen, op vertelfestivals (Zwolle, Arnhem, Wijchen, Roermond), in molens, torens en museum. Bij de dagopvang voor ouderen, in verzorgingshuizen, voor vrouwenverenigingen, voor vrijwilligers van ziekenhuis en kerk en bij mensen thuis. Alleen of in samenwerking met een muzikant of koor.
Mijn verhalenkeuze is heel divers. Zoals: Sprookjes, legendes, fabels, historische verhalen, drakenverhalen. Verhalen met het thema’s zoals bomen, water, vrouwen, Afrika, dieren. Streekverhalen en Eigen verhalen. En er komen elke keer weer nieuwe verhalen bij.
Enkele reacties van luisteraars op diverse optredens:
U hebt mij erg geroerd. Een mooie boodschap om over te vertellen.(Kerstverhalen).
Prachtig verteld, boeiend ook doordat het over herkenbare plaatsen ging, Compliment.(Streekverhalen).
Je vertelde vanuit je hart en bracht dat ook zo over.(Door liefde Verbannen).
Je maakt grappige bewegingen en de manier waarop je het vertelt vind ik erg leuk. (Kind bij Grimm in de klas).
Je vertelt zo boeiend, leuk en spannend, dat de kinderen met open mond (stil) kunnen luisteren. (Leerkracht over afstudeerproject kinderen).
Jouw workshops variëren van luisteren, instuderen en uitvoeren (Leerkracht over afstudeerproject kinderen).
Wat werd verteld was ook nuttig voor leraren (stagiair over afstudeerproject kinderen).